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개발언어/자바스크립트

[javascript] MediaRecorder 웹에서 마이크녹음 예제3-1(간단버전)

by 창용이랑 2022. 2. 15.
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web audio record를 위한 다양한 js 라이브러리들이 제공되고 있음. 이 중 가장 간단한 Recorder.js 를 이용하여 테스트 진행

https://github.com/mattdiamond/Recorderjs

 

GitHub - mattdiamond/Recorderjs: A plugin for recording/exporting the output of Web Audio API nodes

A plugin for recording/exporting the output of Web Audio API nodes - GitHub - mattdiamond/Recorderjs: A plugin for recording/exporting the output of Web Audio API nodes

github.com

원본소스

Recorderjs-master.zip
0.01MB

우선, index.html 파일을 생성하고, 다음과 같이 작성한다.

<!DOCTYPE html>
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <title>Web audio recorder test</title>
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
</head>
<body>
    <div id="controls">
        <button id="recordButton">Record</button>
        <button id="stopButton" disabled>Stop</button>
    </div>
    <h3>Recordings</h3>
    <ol id="recordingsList"></ol>
    <!-- inserting these scripts at the end to be able to use all the elements in the DOM --> 
    <script src="https://cdn.rawgit.com/mattdiamond/Recorderjs/08e7abd9/dist/recorder.js"></script>
    <script src="js/app.js"></script>
</body>
</html>

Recorder.js 라이브러리는 "https://cdn.rawgit.com/mattdiamond/Recorderjs/08e7abd9/dist/recorder.js" 를 사용.

 

 

js/app.js 파일을 생성하고, 다음과 같이 작성한다.

//webkitURL is deprecated but nevertheless
URL = window.URL || window.webkitURL;

var gumStream;              //stream from getUserMedia()
var rec;                    //Recorder.js object
var input;                  //MediaStreamAudioSourceNode we'll be recording

// shim for AudioContext when it's not avb.
var AudioContext = window.AudioContext || window.webkitAudioContext;
var audioContext //new audio context to help us record

var recordButton = document.getElementById("recordButton");
var stopButton = document.getElementById("stopButton");

//add events to those 2 buttons
recordButton.addEventListener("click", startRecording);
stopButton.addEventListener("click", stopRecording);

startRecording 함수는 다음과 같이 정의한다.

function startRecording() {
    console.log("recordButton clicked");

    // Disable the record button until we get a success or fail from getUserMedia()
    recordButton.disabled = true;
    stopButton.disabled = false;

    navigator.mediaDevices.getUserMedia({audio: true, video: false}).then(function(stream) {
        console.log("getUserMedia() success, stream created, initializing Recorder.js ...");

        audioContext = new AudioContext({sampleRate: 16000});

        // assign to gumStream for later use
        gumStream = stream;

        // use the stream
        input = audioContext.createMediaStreamSource(stream);

        // Create the Recorder object and configure to record mono sound (1 channel) Recording 2 channels will double the file size
        rec = new Recorder(input, {numChannels: 1})

        //start the recording process
        rec.record()

        console.log("Recording started");

    }).catch(function(err) {
        //enable the record button if getUserMedia() fails
        recordButton.disabled = false;
        stopButton.disabled = true;
    });
}

getUserMedia() 메서드는 사용자에게 미디어 입력 장치 사용 권한을 요청하며, 사용자가 수락하면 요청한 미디어 종류의 트랙을 포함한 MediaStream을 반환한다.

 

 

stopRecording 함수는 다음과 같이 정의한다.

function stopRecording() {
    console.log("stopButton clicked");

    //disable the stop button, enable the record too allow for new recordings
    stopButton.disabled = true;
    recordButton.disabled = false;

    //tell the recorder to stop the recording
    rec.stop(); //stop microphone access
    gumStream.getAudioTracks()[0].stop();

    //create the wav blob and pass it on to createDownloadLink
    rec.exportWAV(createDownloadLink);
}

가장 마지막 줄의 exportWAV 함수에 사용되는 callback인 createDownloadLink 함수는 다음과 같이 정의한다.

function createDownloadLink(blob) {
    var url = URL.createObjectURL(blob);
    var au = document.createElement('audio');
    var li = document.createElement('li');
    var link = document.createElement('a');

    //name of .wav file to use during upload and download (without extension)
    var filename = new Date().toISOString();

    //add controls to the <audio> element
    au.controls = true;
    au.src = url;

    //save to disk link
    link.href = url;
    link.download = filename+".wav"; //download forces the browser to download the file using the  filename
    link.innerHTML = "Save to disk";

    //add the new audio element to li
    li.appendChild(au);
    
    //add the filename to the li
    li.appendChild(document.createTextNode(filename+".wav "))

    //add the save to disk link to li
    li.appendChild(link);

    //add the li element to the ol
    recordingsList.appendChild(li);
}

index.html 파일을 브라우저에서 로드하면, 아래와 같이 Record 버튼이 활성화되어 있는 것을 확인할 수 있다. 녹음이 완료되면, Recordings 목록에 오디오 파일이 출력된다.

 

출처 : https://ungodly-hour.tistory.com/39